Fra og med den kommende
Formel E sæson, som skydes i gang ved årsskiftet
2025, vil en Formel E racerbil kunne køre fra en
Formel 1 racerbil. Recepten er firehjulstræk i
forening med ultrastærke og hyper effektive 800
hestes elmotorer. Målet er dog ikke, at være
hurtigere end Formel 1 – det er blot et resultat af
den naturlige udvikling, verdens mest innovative
motorsportsgren gennemgår.
Og så vokser træerne da
heller ikke ind i himlen. Formel 1 racerbilerne vil
fortsat være hurtigere på racerbaner, der er
tilpasset Formel 1. De er kraftige, men deres
handikap er, at få kræfterne overført til underlaget
ved lav fart, ved kørsel ud af snævre hårnålesving
som fx dem på Monaco’s Grand Prix racerbane, som
også benyttes af Formel E.
0-100 på 1,86 sekund
Med firehjulstræk og
elmotorernes kolossale drejningsmoment vil Formel E
racerbilerne kunne accelerere fra 0-100 km/t på 1,86
sekund. En Formel 1 racerbil i race-setup vil typisk
bruge omkring 2,4 sekunder. I den fortsatte
acceleration over de 100 vil Formel 1 antagelig være
Formel E overlegen en rum tid endnu, men man må ikke
glemme, at de to typer racerbiler og de racerløb,
der deltager i, er så forskellige, at det egentlig
er urimeligt at drage en sammenligning.
De overraskende tal, som i
sagens natur også er præsenteret for at trække
overskrifter, er publiceret i forbindelse med
præsentationen af den første Formel E GEN3 evo, som
den kaldes, netop i forbindelse med Monaco E-Prix
forleden.
Coulthard i cockpittet
Og selveste den Formel 1
Grand Prix vindende David Coulthard kørte også en
omgang i den nye racerbil på banen i det mondæne
fyrstendømme. Coulthard kørte ikke en fuld omgang,
og havde intet, der bare lignede træning i bilen på
forhånd. Men det anslås, at en Formel E GEN3 evo
racer vil kunne køre en omgang 2 sekunder hurtigere
end hidtil.
Basis for Formel E GEN3 evo
blev lagt, da man skabte GEN3 raceren – som har
været i brug i Formel E i 2023 og fortsat er det
sæsonen ud. Den har nemlig ikke alene en 350 kW
elmotor, der trækker på baghjulene, men også en 250
kW elmotor, placeret mellem forhjulene.
Ultra lynopladning
Sidstnævnte har dog indtil
videre alene haft til formål, at omsætte fartenergi
til elektrisk energi og dermed regenerere strøm til
batteriet med en hidtil uhørt kraft. Tilsammen kan
de to motorer levere op til 600 kW på batteriet, og
den samme mængde vil motorerne til næste år kunne
trække ud igen. 600 kW svarer til 800 hestekræfter,
og drejningsmomentet vil ingen for alvor ud med, men
det må anslås at ligge på omkring 1700 Nm.
Derved får firehjulstræk også
en helt ny dimension.
Det er fortsat GEN3
racerbilen, der danner grundlag for den
firehjulstrukne evo-version. Reglementet er endnu
ikke fastlagt, men det forventes, at den store
effekt ikke vil være til rådighed i et helt løb ad
gangen, men indtil videre alene i den periode, hvor
man har aktiveret det såkaldte Attack-mode.
Kontrolleret overophedning
En er udfordringerne er den
utrolige varme, som drivlinen udsættes for, ikke
mindst, når der sendes så kraftig en strøm gennem
ledningsnettet. Men tilsvarende opvarmes batterierne
også mere, hvilket er en del af essensen i Formel E:
At afprøve og udvikle elektromobilitet ud i
ekstremerne.
Selvom GEN3 racerbilen skal
lægge basisteknik til, vil den ved samme lejlighed
blive en smule tilpasset visuelt, forventeligt med
et nyt frontvingedesign (se billederne). Desuden
skal konstruktionen forstærkes til at kunne håndtere
de større kræfter, herunder også dækkene, som både
skal kunne overføre kræfterne til og fra kørebanen
og samtidig kunne modstå den øgede belastning og
slitage.
Sidst men ikke mindst forventes det også, at der vil
blive indført pitstop i Formel E løbene, hvor man
kan foretage en 30 sekunders lynopladning med op til
600 kW. |